در این مقاله مزایای استفاده از سیستم‌های تلفنی مبتنی بر نرم افزار را توضیح می‌دهیم و ضمن مقایسه ویپ و سانترال نرم افزاری با ویپ و سانترال سخت افزاری، معایب استفاده از راه حل‌های اختصاصی و انحصاری توضیح داده خواهد شد و در کنار آن دلایل استفاده از سیستم‌های تلفنی نرم افزاری که بر روی سیستم‌های عامل که به صورت تجاری از آن پشتیبانی می‌شود قرار دارند را ذکر خواهیم کرد.

مقایسه ویپ و سانترال نرم افزاری با ویپ و سانترال سخت افزاری:

 

مزایای استفاده از سیستم‌های تلفنی مبتنی بر نرم افزار ( software Pbx )‌ :

چرا سیستم تلفنی آینده‌تان باید مبتنی بر نرم افزار و قابل اجرا بر روی سیستم عامل‌های پایه باشد؟

در این مقاله مزایای استفاده از سیستم‌های تلفنی مبتنی بر نرم افزار را توضیح می‌دهیم، دلیل عدم پیشنهاد ما به راه حل‌های اختصاصی و انحصاری توضیح داده خواهد شد و در کنار آن دلایل استفاده از سیستم‌های نرم افزاری را که بر روی سیستم‌های عاملی که به صورت تجاری از آن پشتیبانی می‌شود را ذکر خواهیم کرد.

در صورتی که با واژه Pbx آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم قبل از ادامه‌ی این مقاله، مقاله‌ای که قبلا در این زمینه به نگارش درآمده و اساسا منظور از عبارت pbx چیست در آن به صورت کامل توضیح داده شده است را مطالعه کنید.

معرفی محصول:

تصویر زیر متعلق به سال ۱۹۷۰ است که سیستم‌های پیشرفته آن زمان برای انجام امورات مرتبط با آن طراحی شده است

مقایسه ویپ و سانترال

هم‌اکنون همه‌ی این امورات فقط با یک لپتاپ انجام می‌گیرد.

 

شما نیازی به ماشین زمان در فضای PBXهای سنتی یا همان سانترال‌های سخت افزاری ندارید. سانترال‌های سخت‌ افزاری که امروزه از آن استفاده می‌کنیم همان سیستم‌های تلفنی است که در سال 1970 وجود داشت با تغییر ظاهر خیلی کم، با شباهت عملکرد بسیار زیاد. این بسیار متفاوت‌تر از آنچه در فضای کسب‌وکار فناوری اطلاعات در 40 سال پیش رخ داده است می‌باشد. ما شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیر در همه زمینه‌ها از جمله در کاهش استفاده از منابع مالی هستیم.

فضای تجاری سانترال‌های سخت افزاری با مشکلات زیادی روبرو است و این تجارت نیاز شدید به نوآوری دارد. راه‌حل‌های مبتنی بر نرم افزار دقیقا همان‌ راهکاری است که می‌تواند تحولات بزرگی را رقم زند.

سانترال‌ها و راهکار‌های ویپ مبتنی بر نرم افزار :‌

مقایسه-ویپ-و-سانترال

بخش دیگری از مقایسه ویپ و سانترال نرم افزاری در عدم پیشرفت و نوآوری صنعت سانترال و ویپ‌های سخت افزاری است ، پیشتر به دلیل اجرای PBX های سخت افزاری بر روی سیستم عامل اختصاصی با دسترسی محدود خود سازنده، سانترال خریداری شده تا آخر همانی خواهد بود که در ابتدا بوده است. PBX ها و راهکار‌های voip (‌ ویپ ) نرم افزاری از جدیدترین ویژگی‌های سیستم عامل و محیط‌های پیشرفته و مدرن بهره می‌برد، با این اوصاف امکان استفاده مجدد از ویژگی‌های جدید سیستم عامل و اضافه کردن قابلیت‌های جدید به سیستم‌های نرم افزاری مبتنی بر ویپ در دستان توسعه‌ دهندگان خواهد بود.

سانترال و سیستم ارتباطی شرکت چرا باید بر روی سیستم عامل اصلی اجرا شود؟

نکته مهم و کلیدی در مورد pbx های نرم افزاری این است که این نرم‌افزار‌ها باید بر روی سیستم عاملی که به صورت تجاری پشتیبانی و نگهداری می‌شوند اجرا شود، این سیستم عامل‌ها ( به طور مثال ویندوز و لینوکس ) به طور منظم با پشتیبانی از آخرین سخت افزار‌ها بروزرسانی می‌گردند، بنابراین با گذر زمان ارتقا و بروزرسانی سیستم با هزینه‌ای به مراتب کم‌تر و با تغییرات کم‌تری انجام خواهد شد و مهم‌تر از همه اینکه بروزرسانی امنیتی برای مقابله با آسیب‌های احتمالی را همواره خواهید داشت.

 

مدیران نیاز دارند که از سانترال‌‌های سخت افزاری که ما آن‌ها را جعبه‌های سیاه می‌نامیم فاصله بگیرند تا کنترل سیستم ارتباطی خود را به طور کامل برعهده بگیرند.

ویندوز یا لینوکس؟

 

لازم نیست که یک جعبه سیاه جدید به مجموعه خود اضافه کنید و درگیر یادگرفتن آن شوید.

در انتخاب ویندوز یا لینوکس عمدتا بستگی به زیر ساخت‌های IT و همچنین تجربه‌های مدیر شما بستگی دارد. واضح است که PBX، نباید به مهارت‌های اضافی در تیم شما نیاز داشته باشد یا شما را مجبور به تهیه سخت افزارهای اضافه کند. اگر بخش فناوری اطلاعات مجموعه شما بر روی ویندوز متکی است، راه حل مبتنی بر ویندوز را انتخاب کنید و اگر از لینوکس استفاده می‌کنید راه حل‌های مبتنی بر لینوکس بهترین گزینه برای شماست. اجازه ندهید که ویژگی‌ها یا قیمت PBX شما را در انتخاب سیستم عامل منحرف کند. در مقایسه ویپ و سانترال این نکته را در نظر داشته باشید که PBX فقط یک برنامه از برنامه‌های است که می‌تواند در همان سرور و با همان ابزار مدیریت شبکه‌ای که امروز استفاده می‌کنید اجرا شود.

به طور کلی با توجه به اینکه در کشور ایران عموما از محصولات ویندوز استفاده می‌شود آشنایی نسبتا خوبی از این سیستم عامل وجود دارد، پیشنهاد می‌شود ارجحیت انتخاب را بر روی راهکاری قرار دهید که قادر به راه اندازی بر روی این سیستم عامل باشد.

 

نکات کلیدی برای اینکه چرا باید شما از سیستم عامل اصلی که به آن آشنایی دارید استفاده کنید

نصب و بروزرسانی بسته‌های بروزرسانی ویندوز:

سیستم عامل‌ها نیاز به بروزرسانی در زمان‌های معینی دارند. اگر شما سانترالی را انتخاب کنید که قابل اجرا بر روی سیستم عاملی که با آن آشنایی دارید باشد، براحتی می‌توانید این بروزرسانی‌ها را بر روی سیستم عامل خود اجرا کنید. معمولا افرادی که بیشتر با محصولات ویندوز سر و کار دارند بروزرسانی بسته‌های لینوکسی برایشان دشوار است و بنابراین استفاده از سیستم عامل ویندوز برای این افراد پیشنهاد می‌شود.

یک پیشنهاد جدی :‌

از دستگاه‌هایی که متکی بر ورژن‌های دستکاری شده، غیر عمومی و نامفهوم لینوکس تحت عنوان پکیج‌های نرم افزاری متن باز PBX، سانترال بومی و … خودداری کنید. زیرا این نسخه‌های سفارشی از لینوکس، پچ‌های امنیتی منظم را دریافت نخواهند کرد و سیستم ارتباطی شما به شدت آسیب‌پذیر خواهد بود.

بروزرسانی آسان‌تر است

در صورتیکه شما با سیستم عامل مورد استفاده آشنا هستید، بروزرسانی به نسخه جدید از سیستم تلفنی نرم‌افزاری فرآیند ساده‌ای است، بروزرسانی در حدود 5 تا 10 دقیقه انجام می‌شود.

عبور از شرایط بحرانی با پشتیبان‌گیری آسان از سانترال نرم افزاری:

در ادامه مقایسه ویپ و سانترال‌های سخت افزاری و نرم افزاری یکی از نکات مهم در مدیریت و عبور  از شرایط بحرانی در هر یک از این راهکارهاست.

مبتنی بر نرم افزار به این معنی است که شما به راحتی می‌توانید از تمام سیستم نرم افزاری خود پشتیبان گیری کنید و در صورت خرابی سخت افزار براحتی تلفن خود را در دستگاه دیگری در عرض چند دقیقه با استفاده از عملکرد پشتیبان داخلی بازگردانید.

اگر شما PBX خود را بر روی ماشین مجازی اجرا می‌کنید، می‌توانید از Hyper V یا VMware Backup استفاده کنید تا کپی کامل از سیستم تلفنی‌تان به همراه سیستم عامل را روی دیسک ذخیره کنید. با این کار بازگردانی سیستم به کم‌تر از ۵ دقیقه تبدیل شود.

فرض کنید اگر از یک جعبه سیاه ( سانترال یا ویپ سخت افزاری ) استفاده می‌کردید چه اتفاقی می‌افتاد؟ در این صورت تا زمانیکه درخواست گارانتی و تعویض آنرا می‌دادید یا اقدام به خرید سانترال جدید می‌کردید، در کنار تحمیل هزیه اضافی برای خرید سانترال جدید نسبت به تنظیم مجدد سیستم خود اقدام می‌کردید، با این اتفاق به‌ سادگی ۲ روز سیستم ارتباطی شما تعطیل می‌گردید.

از حداکثر منابع سخت افزاری موجود استفاده کنید

از آنجایی که سرورهای مدرن قدرت پردازش کاملی دارند، سانترال مبتنی بر نرم افزار می‌تواند بر روی سرور موجود در کنار‌ برنامه‌های دیگر اجرا شود که باعث صرفه جویی در هزینه سخت افزار، مصرف انرژی و هزینه‌های نگهداری می‌شود. بدون نیاز به یک رایانه اختصاصی یا یک دستگاه با کارایی کم. به صورت اختیاری، با استفاده از Hyper V یا VMware

شما می‌توانید سانترال خود را روی یک رایانه مجازی راه‌اندازی کنید و بدون خرید سرور جداگانه آنرا از برنامه‌های دیگر جدا کنید.

این درحالیست که در مقایسه ویپ و سانترال سخت افزاری به جهت منابع مجزا هزینه به مراتب بیشتری نسبت به آن باید پرداخت گردد.

کاربرد کم منابع

سخت افزارهای امروزی به راحتی می‌توانند نیازهای سخت افزاری سانترال‌های نرم‌افزاری را پشتیبانی کنند. جدول زیر پردازنده و حافظه استفاده شده برای یک سرور ویندوز مشغول به کار برای 16 تماس هم‌زمان ( تقریبا برای سازمانی با ۶۰ نفر ) را نشان می‌دهد.
پردازش کم و استفاده کم‌تر از حافظه به این معنی است که می‌توان آنرا با خیال راحت بر روی سرور ویندوز موجود که برنامه‌های دیگر را اجرا می‌کند، اجرا کرد.

مشخصاتتوضیحات
مشخصات رایانهپردازنده اینتل Core 2 Duo، E 4500 @ 2.20 گیگاهرتز،
4 گیگابایت رم / 100 گیگابایت هارد SSD /
اتصال شبکه 1G/s
سیستم عامل:سرور ویندوز 2019 R2
دیگر برنامه‌های نصب شده:آنتی ویروس
حجم استفاده از پردازشگر در استفاده
سنگین توسط 60 کاربر
20 درصد
ورژن سیستم تلفنی 3cx 18
تعداد لایسنس تماس 3cx16 تماس همزمان ( ۲۰۰۰ تماس در ساعت)
حجم استفاده از پردازشگر15 درصد‌
حجم استفاده از حافظه رم 2000 مگابایت

مجازی‌سازی

شما می‌توانید PBX خود را با استفاده از Hyper V یا Vmware بر‌ روی رایانه مجازی اجرا کنید. Hyper V یا VMware سیستم عامل‌های مجازی بسیار عالی با عملکرد برتر I / O است که به شما این امکان را می‌دهند تا سیستم‌ تلفنی خود را حتی برای مجموعه‌های خیلی بزرگ مجازی کنید.

توسعه آسان

از آنجا که سانترال شما بر روی یک سرور مدرن کار می‌کند، در مقایسه ویپ و سانترال‌‌های سخت‌افزاری توسعه آن بسیار ساده است. سخت افزار سرور‌های مدرن با توانایی پردازش کامل، به شما این امکان را می‌دهد که داخلی‌ها، خطوط و عملکرد تقریبا نامحدودی را اضافه کنید.

سانترال‌های سخت‌افزاری از لحاظ تعداد پورت‌های تلفن، توان پردازش و حافظه، محدود شده‌اند.

هنگامی که در سانترال سخت افزاری شما شروع به اضافه کردن خطوط بیشتر تلفن و استفاده از امکاناتی مانند کنفرانس تلفنی، ضبط مکالمات و … که قدرت پردازنده را به چالش می‌کشد، می‌کنید دستگاه شما عملکرد بهینه خود را از دست خواهد داد. قبل از اینکه این اتفاق بیافتد شما باید سانترال قدیمی‌تان را با سانترال جدید با قدرت پردازنده بهتر جایگزین کنید.

پشتیبانی و جایگزینی در محل مشتری

یک مزیت مهم دیگر در مقایسه ویپ و سانترال‌ این است که شما می‌توانید براحتی بدون وابستگی سخت افزار برند مورد نظر خود کار کنید. Dell, HP, IBM/Lenovo و سایر فروشندگان سرور که بهترین سخت افزار سرور را با قیمت‌های معقول و با پشتیبانی در سراسر جهان ارائه می‌دهند استفاده کنید. موضوعی که سانترال‌های سخت‌افزاری یا همان جعبه‌های سیاه را به چالش می‌کشد. آیا آن‌ها هم به حالتی هست که شما در کسری از ساعت قطعه جایگزینش را بیابید؟

ادغام آسان با برنامه‌های دیگر

یکی دیگر از مزایای چشم‌گیر در مقایسه ویپ و سانترال‌‌های مبتنی بر نرم افزار با سایر راهکارها راحتی ادغام با دیگر برنامه‌های کسب‌وکار است و این برنامه‌ها می‌توانند از API های مشابه استفاده کنند. با این ادغام می‌توان ویژگی‌ها و در نتیجه بهره‌وری را به دست آورد. برای مثال:

ادغام با سیستم CRM یا پایگاه داده:

یک سانترال نرم افزاری به راحتی به سیستم‌های دیگر مانند CRM، پست الکترونیکی یا سرور پایگاه داده ارتباط برقرار می‌کند و به طور قابل توجهی بهبود در بهره‌وری و خدمات به مشتری را افزایش می‌دهد.

با ادغام سیستم تلفنی مبتنی بر نرم افزار با نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری شناسه تماس گیرنده با اطلاعات مشتری منطبق گشته و به کارشناس پاسخگو اطلاع می‌دهد که چه کسی تماس گرفته و به طور خودکار تماس مشتریان را برای گزارش و اهداف آتی ذخیره می‌کند.

ادغام با دایرکتوری کاربر شما:

سیستم تلفنی مبتنی بر نرم افزار به شما این امکان را می‌دهد که به دایرکتوری کاربر شخصی خود در سازمان‌تان وصل شوید، با LDAP یا Active Directory. اطمینان حاصل خواهید کرد که اطلاعات تکراری ثبت نشوند.

 

نتیجه گیری

به شرط اینکه شما از سیستم عاملی که با آن آشنایی دارید استفاده کنید، سانترال‌های مبتنی بر نرم افزار ( Software pbx ) مزایای زیادی را برای شرکت شما به ارمغان می‌آورد.

● نصب، راه اندازی و مدیریت آسان
● توانایی استفاده از سخت افزار سرور موجود
● عبور از شرایط بحرانی از طریق پشتیبان‌گیری آسان و بازگرداندن
● ادغام با برنامه‌های کسب‌وکار موجود شما

پیشنهاد ما :‌

پس از سال‌ها تجربه در زمینه‌ راهکارهای مختلف تلفنی و مقایسه ویپ و سانترال‌های موجود در بازار ایران شاید قاطعانه می‌توان گفت محصول ارتباطی 3cx به عنوان سیستم ارتباطی در سطح تجاری و با کسب رضایت مشتری در بالاترین سطح ممکن به عنوان سیستم ارتباطی شماره یک جهان در سال‌های متوالی قادر خواهد بود تمام نیاز‌های هر نوع سازمان از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین آنرا رفع کند. این سانترال نرم‌افزاری که مبتنی بر استاندارد جهانی SIP عمل می‌کند. توانسته است مرز‌های خلاقیت و نو‌آوری را به تنهایی جابجا کرده و امکانات متعددی را در این بستر به مشتریان خود ارایه کند.
برای اطلاع از امکانات سیستم تلفنی 3cx وارد بخش قابلیت‌های سیستم تلفنی 3cx شوید و برای مقایسه محصولات 3cx  وارد بخش مقایسه نسخه‌های سیستم تلفنی 3cx شوید تا ضمن اطلاع از امکانات این محصول نسخه‌ی مناسب با مجموعه خودتان را انتخاب کنید.

هم‌اکنون با تکمیل فرم زیر، لایسنس رایگان یکساله محصول تلفنی 3cx را از ما دریافت‌ کنید.

 

فرم دریافت لایسنس یک ساله رایگان 3cx

فرم دریافت لایسنس یک ساله رایگان 3cx
  • اطلاعات لایسنس به این ایمیل ارسال خواهد شد.