بروزرسانی در تیر 1401: در این مطلب ده نکته ی مهم در زمینه سیپ ترانک را به اتفاق بررسی خواهیم کرد.

خطوط ثابت تلفن قدیمی نظیر  PSTN ،ISDN، BRI E1 به تدریج با خطوط ثابت بر پایه شبکه یا همان خط سیپ و سیپ ترانک جایگزین می‌شود. هم‌اکنون علاوه بر مجتمع‌ها و برج‌های مسکونی، تعداد زیادی از کسب‌وکارها نیز از خطوط ثابت مدرن و انعطاف‌پذیرترِ سیپ ترانک استفاده می‌کنند.

در دنیای امروزه کم‌تر کشوری در دنیا وجود دارد که به مانند ایران شرکتی دولتی انحصار سرویس‌های ارتباطی من جمله خط تلفن ثابت را در اختیار داشته باشد. در سال ۹۷ انحصار شرکت مخابرات برای ارائه خطوط ثابت حذف شده و هم‌اکنون که در حال نگارش این مقاله هستیم علاوه بر شرکت مخابرات، ۱۷ شرکت دیگر که دارای پروانه “ایجاد و ارائه زیر ساخت شبکه ارتباطات ثابت” از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند (+)  می‌توانند نسبت به ارائه خطوط ثابت اقدام کنند.

انتقال به تکنولوژی سیپ ترانک و نحوه استفاده از خطوط:

انتقال به سیپ ترانک

برچیده شدن خطوط ثابت قدیمی در اروپا تا 2025 و شروع جمع‌ آوری در ایران:

تا به امروز بسیاری از کشورهای اروپایی خطوط قدیمی ثابت را به طور کامل حذف کرده‌اند و تعدادی دیگر نیز در حال جمع آوری هستند.

بریتانیا اعلام کرده است که کل زیرساخت ISDN آنها تا سال 2025 برچیده خواهد شد.

هم‌اکنون شرکت مخابرات نیز به سرعت در حال بروزرسانی زیر ساخت خطوط قدیمی PSTN به خطوط سیپ ترانک است و اکثر مشتریان جدید را به شبکه IP منتقل می‌کند.

نحوه استفاده از خط Sip :

خطوط سیپ ترانک به دو روش قابل استفاده است.

روش اول: همانند تلفن ثابت خانگی و بدون نیاز به تجهیزات خاص بر روی تلفن تحت شبکه یا موبایل

روش دوم: راه اندازی بر روی سانترال و مرکز تلفن تحت شبکه که عموما کسب‌وکارها نیاز به استفاده از این روش را دارند.

سال‌ها قبل، ما در وب‌سایت نومان نوشته بودیم که علی‌رغم مزایای بسیار زیاد سیستم‌های تحت شبکه، استفاده از آن‌ها چندان در دستور کار کسب‌وکارها قرار ندارد چرا که احساس نیاز آن فعلا در کسب‌وکارها ایجاد نشده است، اما هم‌اکنون براحتی می‌توان گفت کسب‌وکارها با شتاب بالایی در حال استفاده از سیستم‌های تلفنی تحت شبکه به جهت استفاده از خطوط سیپ ترانک و سایز مزایای آن هستند، گرچه برخی از مشاغل کوچک‌تر ممکن است همچنان به فناوری قدیمی متکی باشند. اما با وجود مرکز تلفن اینترنتی، این کسب‌و‌کارها نیز می‌توانند براحتی مرکز تلفن قدیمی خود را با مرکز تلفن بروز، جایگزین کنند

تعریف سیپ ترانک و تاریخچه خط sip

تاریخچه سیپ ترانک

سیپ ترانک چیست؟

سیپ ترانک معادل امروزی T1/E1 است. شما درگذشته خطوط E1 را از شرکت مخابرات تهیه کرده و آنرا به PBX قدیمی خود متصل می‌کردید، امروزه می‌توانید سیپ ترانک را از شرکت‌های ارائه کننده این خطوط خریداری کرده و آنرا به مرکز تلفن خود متصل کنید. ارائه دهندگان خط sip به سادگی می‌توانند یک یا چند شماره را همزمان به سیستم تلفنی مجموعه شما متصل کنند.

برای خرید این خطوط می‌توانید از طریق گفت و گوی آنلاین با همکاران ما در ارتباط باشید.

تاریخچه سیپ ترانک:

پروتکل Sip  برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ وارد صنعت ارتباطی شد و در سال ۱۹۹۹ این پرتکل بر مبنای استاندارد RFC 2543 آماده‌سازی شد. دقیقا از همین سال بود که اولین بار از این تکنولوژی برای ارایه سرویس تلفنی به مشتریان توسط شرکت‌ها آغاز شد.

و در ایران در سال 1397 با ارایه مجوز FCP سازمان تنظیم مقررات و زیرساخت به 7 شرکت، این موسسه‌ها قادر به ارایه خطوط شهری به مشتریان گشتند. از همین زمان این تکنولوژی در ایران ارائه شد.

مزایای خط سیپ ترانک:

مزایای خطوط سیپ ترانک

۱- فعالسازی سریع خطوط سیپ ترانک

تقریبا تمامی ارائه کنندگان خطوط سیپ ترانک ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز هستند و برخلاف خطوط PSTN ، نیاز به کابل کشی نبوده و از طریق ارتباط اینترنتی به شما ارائه می‌شود. خطوط سیپ ترانک سریع‌تر فعال شده و هزینه پایین‌تری نسبت به خطوط ثابت معمولی دارند.

۲- هزینه راه اندازی و پشتیبانی مرکز تلفن پایین‌تر

به تبع موارد فوق هزینه نهایی برای راه‌اندازی یک مرکز تلفن حرفه‌ای با استفاده از راهکارهای ویپ ( مطالعه کنید‌ : آیا کسب‌وکار من نیاز به سیستم ویپ دارد؟ ) به شدت کاهش خواهد یافت.

۳- بدون هزینه آبونمان ماهیانه

در خط سیپ ترانک هزینه اشتراک ماهانه ( آبونمان) وجود ندارد و هیچ هزینه ی ماهیانه‌ای به شما تحمیل نخواهد شد.

۴- کاهش هزینه‌ی نهایی

به عنوان مثال هم‌اکنون هزینه تماس ثابت به ثابت داخل شبکه آسیاتک ( پیش شماره های 9101 و 9130 با هر کد شهری) رایگان است و هزینه تماس خطوط ثابت به ثابت سایر اپراتورها با 15 درصد تخفیف لحاظ می شود.

در مثالی دیگر با خطوط سیپ ترانک می‌توانید برای کلیه استان‌ها خط مختص خودتان را داشته باشید و اینگونه هزینه نهایی تماس را برای خودتان و مشتریان‌تان کاهش دهید.

در مقیاسی بزرگ‌تر شما می‌توانید از شرکت‌های ارائه کننده خطوط سیپ ترانک بین المللی شماره تلفن هر کشوری از جهان را که مد نظر داشته باشید تهیه کنید و  هزینه تماس را برای مشتریان بین المللی‌تان کاهش دهید.

۵- حفظ شماره با جابجایی دفتر

SIP ترانک برخلاف شماره‌های قدیمی به مکان محدود نمی‌شود ، بنابراین جابجایی دفاتر بدون تغییر تلفن ثابت آسانتر خواهد شد و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌ی دایورت شماره قبلی به شماره جدید در دفتر جدید نیست.

۶- حذف سخت افزارهای اضافی

با سیپ ترانک نیاز به پرداخت هزینه بابت تبدیل‌های دست و پاگیر و دردسرساز نخواهید داشت. همه تماس‌های تلفنی از مبدا تا مقصد از طریق شبکه انجام می‌شود. طبیعتا حذف تبدیل اضافی اغلب به معنی کیفیت بهتر نیز است.

۷- انعطاف‌پذیری

افزودن تعداد پشت خطی به خطوط سیپ ترانک برای ایجاد تعادل با افزایش تماس‌ها آسان است. شما کافیست درخواست افزایش تماس همزمان را به سرویس دهنده‌تان ارائه کنید و احتمالا همان روز تعداد پشت خطی شما افزایش خواهد یافت. شما این را مقایسه کنید با درخواست شماره جدید از شرکت مخابرات و بعد از آن راه اندازی در سیستم تلفنی را..

سیپ ترانک کدام شرکت مناسب است؟

خط سیپ کدام شرکت مناسب است؟

از دیدگاه ما برای انتخاب ارائه دهنده سیپ ترانک به صورت کلی بهتر است پارامترهای زیر مد نظر قرار گیرد.

۱- امنیت

با توجه به اینکه سیپ ترانک‌ها در بستر اینترنت قرار دارند ، بسیار مهم است که ارائه کننده دارای شبکه ایمن و سیستم ضد تقلب یا همان آنتی فراد باشد. این سیستم‌ها باید به صورت مدام مرکز تماس را پایش کرده و در برابر سرقت تماس محافظت کند.

۲- مالکیت اختصاصی

همانطوری که بالاتر ذکر شد تعداد محدودی از شرکت‌های دارای مجوز اقدام به توسعه و ارائه خطوط تلفن ثابت کرده‌اند و متاسفانه در این بین شرکت‌های زیادی هستند که بدون اعلام این موضوع به مشتری، خود را ارائه کننده خطوط ثابت به مشتری معرفی می‌کنند و خط تلفن را به نام شما ثبت نمی‌کنند. قطعا عاقبت خوبی در همکاری با چنین شرکت‌هایی در انتظار شما نیست.

۳- هزینه رقابتی

مقایسه قیمت هر دقیقه مکالمه و همچنین هزینه تعداد تماس همزمان می‌تواند به عنوان یک المان مد نظر قرار گیرد. اما قبل از خرید مطمئن شوید، سرویس شما مناسب کسب‌وکار بوده و آپ تایم بالایی را تضمین کند.

۴- انتقال شماره

یکی از بخش‌های جذابی که تا لحظه نگارش این مطلب متاسفانه در ایران عملی نشده است. انتقال خط ثابت عادی به تکنولوژی سیپ ترانک است. در صورتی که این امکان فراهم شود قطعا یکی از نقاط قوت در بین ارائه کنندگان، قابلیت انتقال شماره موجود به تکنولوژی سیپ ترانک خواهد بود.

۵- پشتیبانی

بر روی خط سیپ پشتیبانی چندانی نیاز نخواهید داشت اما اگر می‌خواهید بر روی مرکز تلفن راه اندازی کنید حتما از پیمانکاری که می‌خواهید برایتان این سیستم را راه اندازی کند بخواهید که برایتان پشتیبانی کامل در نظر بگیرد. در طول سال احتمالا نیاز به دریافت پشتیبانی‌های مختلف برای افزایش بهره‌وری خواهید داشت.

خطوط سیپ ترانک با چه کدی و با چه پیش شماره‌ای ارائه می‌شود؟”

خطوط سیپ ترانک همانند خطوط ثابت با کدهای متفاوت برای هر استان ارائه می شود. بنابراین در هر شهری که ساکن باشید پیش کد همان شهر را خواهید داشت.

هم‌اکنون شماره‌هایی که چهار رقم ابتدایی آن از 9100 تا  9160 می‌باشد از این نوع خطوط هستند. اما به نظر می‌رسد بزودی تمامی شماره‌های موجود نیز قابل تبدیل به این تکنولوژی خواهند بود.

خط اینترنت اختصاصی برای مرکز تلفن:

پس از خرید سیپ ترانک ، یک خط اینترنت اختصاصی برای تلفن‌های‌تان در نظر بگیرید. اکثر فایروال‌ها می‌توانند چندین اتصال به اینترنت را مدیریت کنند و با توجه به هزینه پایین اینترنت، خرید اینترنت جداگانه برای سیستم تلفنی پیشنهاد قطعی ماست.

با این حال، در نظر داشته باشید بسیاری از ارائه دهندگان خطوط سیپ ترانک، شما را ملزم به خرید اینترنت آن شرکت خواهند کرد. در کنار معایب، از مزایای این روش، جداسازی پکت‌های صوتی شما از ترافیک عادی شماست. هر چند برای این کار نیاز به یک متخصص ویپ برای جداسازی پکت‌های صوتی در سمت مجموعه شما خواهد بود.

در صورتی که می‌خواهید هیچ وابستگی به اینترنت خاصی در خطوط سیپ ترانک تان نداشته باشید برای دریافت مشاوره با همکاران فروش ما در ارتباط باشید.

ارتقاء سیستم تلفن سنتی به سیستم ویپ

انتقال به سیستم تلفنی جدید

اگر تفاوت pbx و ip-pbx را نمی‌دانید به مطلب، pbx چیست؟ ip-pbx چیست؟ مراجعه کنید.

به احتمال زیاد، خطوط قدیمی PSTN به یک دستگاه قدیمی‌تر یا به اصطلاح سیستم PBX مبتنی بر سخت افزار متصل می‌شوند. ما قبلا به صورت کامل توضیح دادیم که تفاوت بین مرکز تلفن سخت افزاری و نرم افزاری چیست(+)، مدیریت چنین دستگاه‌هایی برای شما سخت خواهد بود هر چند از نظر فنی امکان خرید گیت وی و اتصال این سیستم به سانترال قدیمی وجود دارد اما پیشنهاد ما قطعا ارتقاء به مرکز تلفن بر پایه شبکه نظیر سیستم تلفنی 3cx  است.

سیستم تلفنی 3cx در کنار افزایش بازدهی کارمندان و ایجاد شرایط همکاری بهتر در میان آن‌ها، سیستم تلفنی 3cx امکانات و ابزاری را فراهم می‌کند تا سرویس‌دهی و پشتیبانی از مشتریان خود را به صورت شگفت انگیزی بهبود بخشید. لایسنس 3cx در نسخه pro این سیستم تلفنی با پیش زمینه‌ی ایجاد شرایط ارتباط همه جانبه ( Omnichannel  ) با مشتری طراحی شده است. امکانات مختلفی نظیر بخش ” تلفن گویا ” ، ضبط مکالمات، بخش click2call، مسیردهی پیشرفته تماس، پایش وضعیت مرکز تماس، صف تماس و … تجربه بهتری از ارتباطات را در اختیار شما، کارمندان و مشتریان‌تان قرار خواهد داد.

۲ دیدگاه برای “سیپ ترانک چیست؟ | خط sip چیست؟ | خط سیپ ترانک چه شرکتی پیشنهاد می‌شود؟”

  1. اشتراک‌ها: حسین شریفی

    • مسئول سایت گفته:

      بدون اطلاع از سطح و نوع خدمات شرکت شما راهنمایی دقیقی نمی‌توان کرد. سیستم‌های مختلفی برای استفاده وجود دارد که هریک بسته نوع شرکت شما می‌تواند مفید باشد. در صورت تمایل می‌توانید در ساعات کاری با بخش فروش شرکت در ارتباط باشید

دیدگاه‌ها بسته شده است.