ما در این مقاله برخی از ویژگی‌ها و مزایای تلفن تحت شبکه را بررسی خواهیم کرد و در ادامه تلفن تحت شبکه را با تلفن‌های آنالوگ و دیجیتال که اصطلاحا به صورت عامیانه به آن تلفن سانترال می‌گویند مقایسه خواهیم کرد. سپس به بیان تفاوت بین هر دو نوع تلفن با تجزیه و تحلیل مزایا و معایب هر یک از آن‌ها، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های ارائه شده توسط سسیتم تلفنی پشتیبانی شده در مقابل سیستم تلفنی آنالوگ دیجیتال می‌پردازیم. طبق روال قبلی واحد تولید محتوا شرکت نومان مقاله‌های پر اهمیت را برای مشتریان خود به صورت فایل صوتی در انتهای مطلب قرار داده است تا کسانی که زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارند بتوانند به صورت صوتی از این مقاله استفاده کنند.

 

به فایل صوتی این مقاله گوش کنید :‌

 

قدم اول : تفاوت تلفن تحت شبکه با تلفن دیجیتال چیست؟

تلفن تحت شبکه

شاید شما هم جزو کسانی باشید که تفاوت تلفن تحت شبکه و تلفن‌های دیجیتال را نمی‌دانید. بهتر است بدانید که این دو نوع تلفن مشابه هم نیستند و در واقع تلفن‌های دیجیتال، نسخه بهبود یافته و پیشرفته‌تر تلفن‌های آنالوگ هستند. تلفن‌های دیجیتال لزوما آی پی فعال ندارند و وجود پورت شبکه به معنی تلفن تحت شبکه نیست.

به طور کلی، تلفن‌های دیجیتال به خوبی طراحی شده ‌اند و سیستم‌های PBX را کاملا پشتیبانی می‌کنند.

 

این تلفن‌ها در عین استحکام خوب، تلفن‌های قابل اطمینان‌تری نسبت به تلفن‌ معمولی هستند، این تلفن‌ها قیمت مناسبی دارند. عمدتا این تلفن‌ها در یک نوع مخصوص ساخته شده‌اند و تنها می‌توانند از سیستم‌های تلفنی مبتنی بر TDM پشتیبانی کنند.

اگر نیازهای ارتباطی شرکت بیشتر از سیستم‌های تلفنی آنالوگ باشد قطعا تلفن‌های دیجیتالی دست رد بر آن خواهد زد و در این مواقع چاره‌ای جز استفاده از تلفن تحت شبکه نخواهید داشت.

از سوی دیگر، تلفن تحت شبکه در اولویت اول برای پشتیبانی از شبکه و در اولویت بعدی به عنوان ابزار تلفنی ساخته شده است. این نوع نگاه، کاملا متفاوت از نگاه تلفن‌های دیجیتالی است. این تلفن‌ها تنها برای پشتیبانی از یک حالت پاسخگویی طراحی شده‌اند. هنگامی که کسب‌وکارها شروع به درک دنیای مدرن و غنی از ارتباط کنند، مزایای تلفن‌های تحت شبکه، بیشتر آشکار می‌شود.

با استفاده از تلفن تحت شبکه، در حال حاضر می‌توان یک پل برای ارایه خدمات یکپارچه نوین را داشت. تلفن تحت شبکه نسل اول، این امکانات را تا حدودی در اختیار شما قرار می‌دهد و تلفن‌های تحت شبکه هوشمند که از آن‌ها به عنوان نسل نو یاد می‌شود، مستقیما به عنوان ابزار‌های چند رسانه‌ای عمل می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه مقاله توضیحات بیشتری خواهیم داد.

در طرف دیگر، تلفن تحت شبکه ، از استاندارد جهانی پروتکل ارتباطی Sip استفاده می‌کند و تمامی ارتباطات بر روی این پروتکل نهادینه شده است. پایین‌تر و در بخش مزایای تلفن تحت شبکه، توضیحات بیشتری در این مورد خواهید خواند.

هزینه تلفن تحت شبکه:

قیمت تلفن تحت شبکه

هزینه‌ی بالای تلفن تحت شبکه در نگاه اول، مهم‌ترین عاملی است که باعث شده این تلفن‌ها توسط اکثریت مورد استقبال قرار نگیرد، ولی در طرف مقابل تلفن‌های آنالوگ در هر رنج قیمتی در دسترس هستند (از جمله مدل‌های بسیار مقرون به صرفه که حتی در ایران نیز موارد بسیاری در حال تولید است). با گذشت زمان و درک مزایای تلفن تحت شبکه و با افزایش تقاضا، قیمت‌های این تلفن‌ها کاهش پیدا کرده و باعث شده است که مقرون به صرفه‌تر باشند.

 

امروزه، تلفن تحت شبکه با قیمت‌های برابری با تلفن‌های دیجیتال عرضه می‌شوند و این عامل دیگر مانعی برای خرید این تلفن‌ها نیست.

با همه این تفاسیر دلایل متعددی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تنوع تلفن تحت شبکه:

انواع مختلفی از تلفن تحت شبکه وجود دارد مانند تلفن‌های نرم افزاری که می‌توانند بر روی کامپیوتر شما اجرا شوند، یا تلفن‌های Voice over Wi-Fi که می‌توانند با استفاده از شبکه بی‌سیم بدون نیاز به هیچ نوع اتصال سیمی به سیستم تلفنی شما متصل شوند، مورد دیگر نصب تلفن‌های نرم‌افزاری بر روی تلفن‌های همراه است. در‌ آخر تلفن تحت شبکه سخت افزاری با سیم است که بالاترین رده هماهنگی با سیستم‌های جدید تلفنی ip-pbx را دارند.

در طرف مقابل عملا تنوعی در بخش تلفن‌های آنالوگ نداریم. با توضیحات ذکر شده می‌توان گفت هزینه استفاده از تلفن تحت شبکه می‌تواند به صفر نزدیک شود و راه‌اندازی سیستم تلفنی تحت شبکه بدون نیاز به خرید تعداد بالای تلفن تحت شبکه سخت افزاری ممکن می‌شود.

در این حالت هزینه خرید تلفن برای مجموعه شما کم‌تر از هزینه تلفن‌های آنالوگ خواهد بود.

نکته بسیار مهمی که صاحبان کسب‌وکار نباید فراموش کنند:

استفاده از تلفن‌های نرم افزاری بی‌کیفیت یکی از عواملی است که می‌تواند، نظر شما را نسبت به کل تکنولوژی تغییر دهد. لذا انتخاب صحیح تلفن تحت شبکه نرم افزاری یکی از مهم‌ترین عواملی است که در عمل می‌تواند انتظار شما را از این تکنولوژی برآورده کند. پیشنهاد ما استفاده از تلفن نرم افزاری تحت شبکه 3cx است.

شبکه و کابل واحد برای تلفن تحت شبکه:

در تلفن تحت شبکه، یک شبکه واحد برای ساخت و نگهداری شبکه IP وجود دارد. اما در تلفن‌های آنالوگ و دیجیتال، شما نیاز به یک شبکه جداگانه با کابل تلفن، علاوه بر شبکه IP برای انتقال صدا را دارید. یک کابل واحد از سوئیچ شبکه می‌تواند به سوئیچ دو پورت تلفن متصل شود و کامپیوتر را می‌توان با استفاده از کابل دیگر شبکه متصل کرد.

به زبان ساده، بدون نیاز به سیم‌کشی جداگانه و با بستر شبکه موجود سیستم تلفنی‌تان را می‌توانید به سادگی راه‌اندازی کنید.

تلفن‌های تحت شبکه نیاز به برق دارند:

تلفن‌های آنالوگ قدیمی نیاز به برق زیادی ندارند و آنچه را که نیاز دارند می‌توانند از خط موجود دریافت کنند. اما تلفن‌های تحت شبکه نیاز به یک برق AC را دارند. هر چند می‌توان برق را از طریق سوییچ‌های شبکه که قابلیت ارسال برق را دارند تامین کرد اما هزینه‌ نهایی در این حالت نسبت به یک مبدل برق بیشتر خواهد شد.

تحرک‌پذیری بهتر تلفن تحت شبکه:

تلفن‌های تحت شبکه در این بخش مزایای قابل توجهی دارند. تلفن‌های نرم افزاری براحتی قابلیت جابجایی در هر نقطه‌ای را دارند ( همانندی که در قبل ذکر شد کیفیت این بخش به شدت وابسته به کیفیت سیستم تلفنی و تلفن نرم افزاری شما دارد.‌) تلفن‌های تحت شبکه سخت افزاری می‌توانند از یک میز به میز دیگری منتقل شوند و برای حفظ اطلاعات و نگهداری داخلی خود کافیست تلفن را با خودتان انتقال دهید. تلفن‌های Voice over Wi-Fi با استفاده از شبکه wi-fi سرویس می‌دهند. این تلفن‌ها داخل ساختمان می‌توانند جابجا شوند که در واقع در نقش تلفن بی‌سیم عمل می‌کنند. حتی تلفن‌های تحت شبکه سخت افزاری در مدل‌های Dect هستند که با استفاده از دکت‌های مختلف در اطراف ساختمان‌های تلفن‌ها را در محدوده‌های قابل توجهی می‌توان جابجا کرد. تلفن‌های معمولی نهایتا در دو مدل دکت بی‌سیم و با سیم وجود دارند.

در بخش قابلیت‌های جابجایی تلفن‌های تحت شبکه به علت تنوع گوی سبقت را از نسل قدیم تلفن‌ها ربوده‌اند.

استفاده از شبکه WAN:

شبکه WAN به اصطلاح شبکه گسترده‌ای است که ISP ها خدمات اینترنت را بر روی آن می‌دهند. شما می‌توانید با اتصال تلفن تحت شبکه از طریق اینترنت به سیستم تلفنی خودتان هزینه تماس تلفنی در هنگام استفاده از شبکه IP (متصل به اینترنت) برای برقراری تماس بین شعبه‌ها را به صفر برسانید. در این حالت می‌توانید با پرسنل بدون نیاز به پرداخت هزینه در ارتباط باشید. در حالیکه هزینه استفاده از اینترنت کاملا قابل چشم پوشی است.

پهنای باند اشتراک:

با وجود استفاده از یک بستر برای شبکه‌‌ی تلفنی و شبکه کامپیوتری و صرفه‌جویی در هزینه، اگر مباحث مدیریت انتقال صوت در شبکه توسط افراد ناآشنا صورت پذیرد، احتمال مواجهه با اشکال، بسیار بالا خواهد بود. در شبکه‌های شلوغ ممکن است که استفاده بیش از حد در شبکه رایانه‌ای بر عملکرد سیستم تلفنی تاثیر بگذارد،

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید مقاله‌ای که قبلا در همین مورد به نگارش درآمده است را پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

تضمین کیفیت سیستم تلفنی ویپ با مانیتورینگ شبکه

در طرف دیگر، تلفن‌های آنالوگ و دیجیتال در یک شبکه جداگانه قرار می‌گیرند و حتی اگر شبکه رایانه خاموش شود، شبکه تلفن هنوز روشن است. بنابراین اگر سیستم تلفنی ویپ توسط یک کارشناس عمومی شبکه بجای کارشناس متخصص ویپ راه‌اندازی شود پیش‌بینی اشکالات احتمالی دور از انتظار نیست.

استانداردهای جهانی/ اتصال چند محصول:

شما می‌توانید تلفن‌های آنالوگ را (به جز تلفن‌های دیجیتال) و Pbx ها را از هر فروشنده‌ای خریداری کنید و مطمئن باشید که تمام ویژگی‌های PBX بر روی گوشی کار می‌کنند. اما در استفاده از تلفن‌های تحت شبکه ، SIP پروتکل استاندارد جهانی است و تنها تلفن‌های تحت شبکه‌ای که از پروتکل سیپ پشتیبانی می‌کنند می‌تواند با IP-pbx های روز استفاده شوند. برخی از تلفن‌های تحت شبکه محصول اختصاصی هستند و تنها با نسخه‌ی IP PBX همان برند قابل استفاده هستند.

اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت pbx و ip-pbx چیست قبلا در همین زمینه مقاله‌ای به نگارش درآمده است که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود .

IP-pbx چیست؟ pbx چیست؟ و چه تفاوت‌هایی دارند؟

امنیت تلفن تحت شبکه :

هک سیستم تلفنی ویپ

تنها وظیفه تلفن‌های آنالوگ، امکان برقراری تماس خارجی است، اما تلفن‌های تحت شبکه در کنار انجام وظیفه عادی خود، امکانات مختلفی نظیر اعلان وضعیت حضور همکاران و … را در بر بستر شبکه ارایه می‌کنند. با توجه به استفاده از بستر شبکه، حملات تحت شبکه، آسیب‌پذیری احتمالی را در پی خواهد داشت. هکر‌ها با چند نوع حمله معروف، در تلاش خواهند بود تا به اطلاعات هویتی تلفن تحت شبکه دسترسی داشته باشند. اگر سیستم تلفنی، به خودی خود قابلیت جلوگیری از این نوع حملات را نداشته باشند و تلفن‌های تحت شبکه به آخرین نسخه‌های نرم‌افزاری خود مجهز نشده باشند، آسیب‌پذیری با درجه متوسط به بالا را خواهد داشت.

سیستم تلفنی 3cx‌ در کنار ابزارهای حفاظتی ارایه شده برای پیشگیری از حملات هکرها، تمامی تلفن‌های تحت شبکه موجود در سازمان را به صورت اتوماتیک به آخرین نسخه‌ی نرم‌افزاری بروزرسانی می‌کند.

در مورد امنیت ویپ و هک سیستم تلفنی اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید مقاله‌ای که در زمینه هک سیستم تلفنی به نگارش در‌آمده است را مطالعه کنید.

آیا شما قربانی حمله هکر‌های تلفنی هستید؟

 

 

تعمیر و نگهداری از راه دور:

یکی دیگر از مزایایی که می‌توان به دلایل استفاده از تلفن‌های تحت شبکه اضافه کرد قابلیت مدیریت از راه دور تلفن‌های تحت شبکه و دسترسی راحت به آنرا ذکر کرد. مجددا به دلیل اهمیت این موضوع تکرار می‌کنیم همه‌ی این امکانات باید با رعایت تمامی ملاحظات سیستم‌های تلفنی ویپ اجرا شود.

در صورت اجرای صحیح سیستم ویپ، هزینه تغییرات، تنظیمات، تعمیر و نگهداری کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

خطوط چندگانه در تلفن تحت شبکه:

در حالی که تلفن‌های آنالوگ و دیجیتال می‌توانند حداکثر یک شماره داخلی برای شما داشته باشند، تلفن‌های تحت شبکه ممکن است دارای داخلی‌های متعدد باشند این بخش به شما امکانات بسیار متفاوتی را خواهد داد. به عنوان مثال در یک سناریو،

شما‌ می‌توانید یک داخلی مشخص برای پرسنل داخل شرکت و داخلی دیگر برای تماس‌های خارج از سازمانی تعیین کنید با اینکار به هنگام ورود تماس‌های خارجی، از روی تلفن رومیزی متوجه آن خواهید شد و می‌توانید تماس درون سازمانی را قطع کنید.

تماس تلفنی:

تلفن‌های تحت شبکه برای یکپارچه‌سازی مکالمات صوتی با تصویر، قابلیت تماس ویدیویی را در مدل‌های مشخصی ارایه می‌کنند. سیستم‌های مختلف تلفنی نرم افزاری یا همان Software ip-pbx انواع مختلفی از ارتباطات تصویری را ارایه می‌کنند. در برخی از این سیستم‌ها، کاربران می‌توانند با استفاده از وب کم خود شخص دیگری را در مانیتور کامپیوتر ببینند و همزمان با تلفن تحت شبکه صحبت کنند؛ یا با استفاده از تلفن‌های ویدئویی خاص می‌توانند روی صفحه نمایش تلوزیون، تصاویر را ببینند. این امکان در شبکه‌های داخل ایران وجود ندارد و برای استفاده از چنین امکانی عملا باید از تکنولوژی‌های مبتنی بر ویپ استفاده شود.

اتصال به اینترنت:

تلفن تحت شبکه هوشمند

با استفاده از سری جدید تلفن‌های تحت شبکه می‌توانید همانند یک گوشی هوشمند از آن استفاده کنید، برخی از تلفن‌های تحت شبکه مجهز به سیستم عامل آندروید هستند و با آن‌ها شما می‌توانید به طور مستقیم از آیپی فون و مرورگر داخلی آن، به طور مستقیم به اینترنت وصل شوید. امکان دانلود و مشاهده تصاویر، دانلود و گوش دادن به آهنگ‌ها و رینگ تون‌ها در تلفن تحت شبکه، از بخش‌های ساده و کاربردی است که از آن بهره‌مند خواهید شد. این امکان برای افرادی که نیازی به داشتن لپ تاپ یا رایانه ندارند و در عین حال می‌خواهند در زمان‌های مشخصی روی یک صفحه نمایش نسبتا بزرگی کارهای روزمره‌شان را انجام دهند، مفید خواهد بود.

یکپارچه‌سازی تلفنی کامپیوتر:

این ویژگی در تلفن‌های دیجیتال (برقراری تماس با کلیک کردن بر روی مخاطبین در سرویس‌دهنده خاصی، در دسترس است، اما تلفن‌های تحت شبکه چندین گام جلوتر هستند، امکان وجود یک تلفن نرم افزاری در کامپیوتر خودتان، همچنین امکان برقراری تماس خروجی از طریق PBX شرکت با کلیک بر روی شماره تلفن تعبیه شده در صفحه وب، امکان دریافت پیام‌های صوتی از طریق نوتیفیکیشتن ایمیل، امکان شناسایی فرد پشت خط و آگاهی از جزئیات آخرین معامله با استفاده از ادغام IP PBX با فرآیندهای کسب‌وکار مانند سیستم‌های CRM وجود دارد ، در سیستم‌های پیشرفته تر امکان مکانیابی فرد پشت خط با ادغام API گوگل مپ وجود خواهد داشت.

نتیجه‌گیری :

اگر شما صاحب کسب‌وکار جدیدی هستید که در حال تکمیل زیر ساخت مجموعه خود هستید بهترین گزینه برای کسب‌وکار شما قطعا انتخاب سیستم تلفنی است که با تلفن‌های تحت شبکه به خوبی هماهنگ باشند.

نکته دوم: در دنیای مدرنیزه شده امروزی، ارتباطات به عنوان یک عنصر رقابتی حرف اول و آخر را می‌زند . بنابراین استفاده از سیستم تلفنی که به صورت بومی دارای تلفن نرم افزاری تحت شبکه برای کلیه پلتفرم‌ها مثل ویندوز، مکنتاش، آی او اس و آندروید باشد (‌ پوشش ۹۸ درصدی دستگاه‌های هوشمند‌‌ ) پیشنهاد می‌شود.

اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتری را دارید هم اکنون با یکی از درگاه‌های ارتباطی شرکت نومان با ما در ارتباط باشید.