زمان مورد نیاز برای مطالعه این مقاله: 20 دقیقه | بروز رسانی مطلب: آذر ۱۴۰۱

3cx این روزها با توجه به توسعه بسیار سریع آن در دنیای ویپ ، در بازار ایران نیز راه خود را بخوبی پیدا کرده و هم اکنون یکی از انتخاب‌های اصلی مشتریان برای خرید یا تعویض سیستم تلفنی شده است. در این مقاله با نگاهی جامع، سیستم تلفنی 3cx را با سیستم‌های تلفنی بر پایه استریسک مقایسه خواهیم کرد.

اخیرا همکاران ما در پایش وب‌سایت‌های فارسی زبان در ارتباط با سیستم‌های تلفنی ویپ، مطالبی در مورد بررسی سیستم تلفنی 3cx مشاهده کرده‌اند که متاسفانه حاوی اطلاعات اشتباه و بعضا کاملا متفاوت با واقعیات هستند، به طوری که گاها نقاط قوت سیستم تلفنی 3cx ، به عنوان نقاط ضعف آن اشاره شده و از امکانات یکی از قدرتمندترین سیستم‌های تلفنی حال حاضر دنیای ویپ به سادگی عبور کرده‌اند. هرچند راقم، مقایسه محصولات در رده‌ی تجاری با محصولاتی که در دسته نرم افزارهای متن باز و عمدتا بر پایه سیستم تلفنی استریسک قرار دارند را محل اشکال می‌داند اما صرفا جهت اطلاع خریداران سیستم‌های تلفنی و همکاران گرامی، در این مقاله سعی خواهیم کرد موارد زیر را بررسی کنیم.

برای مقایسه سیستم تلفنی 3cx با سیستم‌های تلفنی بر پایه استریسک لازم است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که اساسا :

لیست مطالبی که در این مطلب خواهید خواند

محصولات تجاری با محصولات متن باز در بخش سیستم‌های تلفنی عمدتا چه تفاوتی دارند؟

طراحی ظاهری

با بررسی ظاهری چندین سیستم تلفن نرم افزاری براحتی می‌توان به این نتیجه رسید سیستم‌های تلفنی تجاری همه جوانب طراحی UI را با شناخت دقیق‌تر از استفاده کنندگان در نظر گرفته و این سیستم‌ها طراحی کاربر پسندتری را دارند. در تصاویر زیر داشبورد مدیریتی و کاربری دو سیستم تلفنی 3cx و freepbx را مشاهده می‌کنید.

داشبورد freepbx
مقایسه 3cx‌ با freepbx
داشبورد کاربری freepbx
داشبورد کاربری 3cx

پایداری و نگهداری سیستم تلفنی

پایداری در سیستم‌های تلفنی علی الخصوص برای مجموعه‌هایی که در آن ارتباط با مشتری از طریق تماس‌های تلفنی انجام می‌گردد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. سیستم‌های متن باز عموما به دلیل استفاده از زیر سیستم‌های متن باز دیگر درگیر پارامترهای مختلف در بحث پایداری منابع هستند که این مشکل در سیستم‌های تجاری تا حدود زیادی مرتفع می‌گردد. به عنوان مثال در نسخه‌های سیستم تلفنی ایزابل مشاهده شده است که برخی سرویس‌های این سیستم بدون دلیل خاصی به حالت STOP‌ وارد می‌شوند.

امنیت سیستم تلفنی

امنیت سیستم تلفنی

یکی از مهم‌ترین نکات در بحث انتخاب یک سیستم تلفنی بحث حفظ امنیت آن است. سیستم تلفنی 3cx با استفاده از دیواره آتش داخلی حملاتی که عمدتا توسط ربات‌ها صورت می‌گیرد را خنثی می‌کند. در کنار آن، 3cx در نسخه جدید، سیستم آپدیت مرکزی پایگاه داده خود را برای تمامی مشترکینش فعال کرده است. در این حالت اگر یک آیپی مشخص در هر نقطه‌ای از دنیا توسط سرورهای 3cx به عنوان آیپی مخرب تشخیص داده شود دسترسی آن آیپی به سیستم تلفنی تمامی مشترکین 3cx قطع خواهد شد. این سیستم مرکزی تا حد زیادی سیستم تلفنی مشترکین را از حملات مخرب محفوظ خواهد کرد. در کنار امکانات فوق 3cx به صورت رایگان گواهینامه معتبر ssl‌ با درجه محافظت A+ را بر روی دامنه‌های خود به مشترکینش حتی در نسخه‌ی رایگان ارائه می‌کند که این امکان تقریبا در هیچ یک از سیستم‌های تلفنی مورد بحث وجود ندارد.

در بخشی دیگر کاربر می‌تواند دسترسی به برخی منابع حیاتی را صرفا با تعریف یک آیپی مشخص محدود کند. بخش محدود‌سازی شماره‌های تماس و محدود نمودن دسترسی در صورت استفاده از وی پی ان برای اتصال به سرور مرکزی از دیگر بخش‌های این سیستم تلفنی است که هیچ یک از موارد فوق در سیستم‌های تلفنی بر پایه استریسک به صورت پیش فرض یا در محیط تحت وب آن وجود ندارد.

از دیگر اقدامات سیستم تلفنی 3cx برای امن‌سازی سیستم تلفنی، ایجاد تونلینگ اختصاصی برای ارتباط بین تلفن‌های نرم افزاری و سرور مرکزی است تا بدین طریق کلیه ارتباطات به صورت کدگذاری شده و امن از طریق این بستر ایجاد شود.

بک آپ‌گیری و بازگردانی سیستم تلفنی

بک آپ گیری از 3cx

در سیستم‌های تجاری علی الخصوص در سیستم تلفنی 3cx بک آپ‌گیری و بازگردانی معمولا فارق از نسخه نرم افزار است و شما براحتی می‌توانید بدون داشتن هر نوع دانش فنی در مورد سیستم‌های تلفنی و شبکه نسخه‌های قدیمی پشتیبان را به سادگی در چند دقیقه در نسخه جدید بازگردانی کنید اما در نسخه‌های متن باز مانند نرم افزار freepbx‌و ایزابل و … این کار به شدت، وابستگی فراوانی به نسخه تمامی سرویس‌های سیستم تلفنی از جمله SQL، OS ، apache و … دارد. این بدین معنی است در صورتی که نسخه پشتیبان شما ورژن ۱۳.۰۱ باشد اگر حتی ۰.۰۱ با نسخه‌ای که می‌خواهید بر روی آن بازیابی انجام دهید متفاوت باشد، قطعا روز یا روزهای بسیار سختی را برای بازگردانی نسخه پشتیبان پیش رو خواهید داشت.

نیاز به سرمایه‌گذاری بیش‌تر

سرمایه گذاری بیشتر

نسخه‌های متن باز هزینه‌های مخفی ( Hidden Cost ) فراوانی برای شما خواهند داشت. شاید در نگاه اول این سیستم‌ها ارزان‌تر از نسخه‌های تجاری به نظر برسند اما، این نسخه‌ها قادر به پاسخگویی به نیازهای شما همپا با توسعه شما نخواهند بود. مگر با هزینه‌های شگفت انگیز… در سیستم تلفنی 3cx شما از صفر تا صد هزینه‌ها را بدون هر نوع هزینه مخفی، به صورت کاملا شفاف مشاهده خواهید کرد و بر اساس آن تصمیم به استفاده از سیستم خواهید گرفت. در ادامه همین مقاله موارد مصداقی را برایتان خواهیم نوشت.

با اطلاع از تفاوت‌های عمده این دو نوع سیستم تلفنی، اکنون به شبهاتی که در مورد سیستم تلفنی 3cx  ایجاد شده است پاسخ داده و امکانات هر‌ بخش در همان قسمت ذکر خواهد شد.

معرفی کلی سیستم‌های تلفنی:

راهکار ارتباطات یکپارچه 3cx:

شرکت 3cx‌ مجموعه‌ای است که تمامی تمرکز خود را صرفا بر روی توسعه یک محصول ارتباطی گذاشته و موفقیت‌های چشمگیری را به گزارش‌ نهاد‌های نظرسنجی در طی سالیان گذشته کسب کرده است. این شرکت نسخه‌ای از نرم افزار خود را قبلا برای مجموعه‌های کوچک به صورت رایگان ارایه می‌کرد تا این شرکت‌ها بتوانند از قابلیت‌های عمومی یک سیستم تلفنی سانترال و ارتباطات یکپارچه استفاده کنند اما هم اکنون برای استفاده از امکانات راهکار ارتباطی 3cx ملزم به خرید لایسنس 3cx نسخه پرو یا انترپرایز  این نرم افزار خواهید بود.

سیستم تلفنی استریسک:

استریسک (Asterisk) یک موتور تلفنی بسیار قدرتمند و البته متن باز است این سیستم تلفنی به دلیل نداشتن محیط گرافیکی، در نسخه‌ی خام طرفداران آنچنانی ندارد. بیشتر متخصصین ویپ، با استفاده از ایزو‌های آماده از قدرت آن بهره می‌برند، ایزابل، freepbx ، Incredible pbx ، از بهترین ایزو‌های موجود برای استریسک است، در این بین شرکت سنگوما با خریداری شرکت اسکیموز تولید کننده freepbx و همچنین خریداری شرکت دیجیوم شرکت مادر سیستم تلفنی استریسک طی بیش از یک سال گذشته سعی دارد این محصول را از یک محصول صرفا رایگان به سمت محصول تجاری سوق دهد.

پاسخگویی به شبهات در مقایسه 3cx با freepbx و معرفی امکانات در ادامه مطلب :

شبهه اول : برای تنظیم داخلی یا ترانکینگ نیاز به استفاده از سرویس دهنده‌های خاصی است.

صریح‌ترین جواب، “نه” است، چنین مطلبی صحت ندارد. برای ایجاد هر تعداد داخلی، بدون محدودیت در تعداد، وارد کردن اطلاعات اولیه نظیر نام، ایمیل و شماره داخلی کافیست.

بخش ایجاد داخلی حاوی امکانات بی‌نظیری است که کم‌تر سیستمی در نسخه‌های متن باز از چنین امکاناتی بهره‌مند هستند امکاناتی نظیر آن را داراست. اهم امکانات این بخش به شرح زیر است:

  • هر داخلی لینک اختصاصی برای ایجاد اتاق وب کنفرانس شخصی خواهد داشت. بدین ترتیب هر شخصی که نیاز است با مشتریان یا افراد به صورت راه دور در ارتباط باشد می‌تواند با انتشار لینک شخصی وب کنفرانس خود تنها با یک کلیک به یک ویدیو کنفرانس ملحق شده و از آن استفاده کند.

قبلا در زمینه امکانات ویدیو کنفرانس و نحوه استفاده از آن مقاله‌ای به نگارش درآمده است که می‌توانید با مراجعه به لینک “ ویدیو کنفرانی در 3cx‌ و امکانات آن ” از امکانات سرویس وب کنفرانس 3cx مطلع شوید.

  • هر داخلی صفحه‌ی تحت وب مجزا برای مدیریت داخلی خود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر  مطالعه ” کنسول تحت وب کاربری 3cx و امکانات آن ” خالی از لطف نخواهد بود.

  • قابلیت تنظیم وضعیت‌های مختلف کاربری ( زمان نهار، زمان مرخصی، زمان مسافرت، خارج از دفتر و … ) با پیام‌های صوتی اختصاصی برای هر کاربر
  • فعال شدن داخلی بر روی تلفن‌های سخت افزاری و هر نوع تلفن نرم افزاری با سیستم عامل‌های مختلف آندروید آی او اس ویندوز و مک به صورت کاملا اتوماتیک در داخل شبکه و با اسکن Qr code در خارج از شبکه بدون نیاز به دخالت کاربر
  • تنظیم سطح دسترسی کاربر بر اساس سطح سازمانی
  • قابلیت یکپارچه‌سازی با سی آرام مایکروسافت و outlook در نسخه رایگان و بیش از 20 سی آرم دیگر در نسخه‌های حرفه‌ای تنها با یک کلیک.

در سیستم تلفنی متن بازfreepbx امکان شناسایی خودکار دستگاه‌ها با ماژول تجاری Endpoint manager  به قیمت 149 دلار و فقط برای تلفن‌های سخت افزاری ارائه می‌گردد.

شبهه دوم : 3cx  قابلیت همسان سازی با کاربران اکتیو دایرکتوری را ندارد :

Active Directory

این نیز یک اشتباه دیگر است که متاسفانه در وب فارسی نشر پیدا کرده است. سیستم تلفنی 3cx  به آسانی همانطوری که در عکس‌های زیر می‌بینید فقط با چند کلیک ساده کلیه اطلاعات کاربری را از اکتیو دایرکتوری دریافت و داخلی ایجاد می‌کند.

AD-Authentication

شبهه سوم: تنظیم برقراری ارتباط با تجهیزات ویپ سخت و پیچیده است.

سیستم تلفنی 3cx  بر خلاف عمده‌ی سیستم‌های تلفن، حاوی امکان Auto-Provision  برای برقراری ارتباط با تجهیزات ویپ است. گیت وی‌هایی نظیر برونت آلمان، پتون آمریکا، گرند استریم چین و ولتک تایوان و خومپ برزیل که از لحاظ کارایی عملکردشان مورد تایید شرکت 3cx باشد تنها با چند کلیک به سادگی فعال خواهند شد.

اما 3cx همچنان بخشی عمومی برای سایر تجهیزات مطابق شکل زیر قرار داده است تا در صورتی که از تجهیزات مورد تایید این شرکت استفاده نمی‌کنید همچنان بتوانید آن‌ها را با سیسستم تلفنی 3cx فعال کنید.

Generic-Sip-Trunk

مزیت‌های بخش ترانک 3cx :

در صورتی که شما دانش کافی در مورد تکنولوژی ویپ و پرتوکل سیپ دارید 3cx به شما این امکان را می‌دهد تا پارامترهای حرفه‌ای SIP را به دلخواه خود تغییر دهید. به عنوان مثال شما قادر خواهید بود برخی از پارامترهایی که نمی‌خواهید انتقال یابد ( مانند شماره تماس گیرنده و … )  از این بخش مدیریت کنید.

هرچند در ابتدای صفحه‌ی این قسمت هشدار داده شده است “در صورتی که شما دانش کافی در مورد این پارامترها ندارید از تغییر آن خودداری کنید.”

3cx در نسخه اخیر اطلاعات بالادستی پرتوکول سیپ را قبل از احراز هویت کامل درخواست‌ها ارسال نمی‌کند. در نتیجه روبوت‌ها یا افرادی که سعی در هک سیستم تلفنی شما خواهند داشت هیچ اطلاعاتی عایدشان نخواهد شد.

همچنین در صورتی که شما صاحب خط سیپ ترانک هستید براحتی با چند کلیک ساده می‌توانید از این بخش آن را فعال کنید.

شبهه چهارم : بخش مدیریت تماس‌های ورودی و خروجی ساده و محدودیت‌های زیادی دارد.

همانطوری که در ابتدای مقاله عرض کردیم سیستم‌های تجاری معمولا با هدف کاربر پسند بودن نسبت به طراحی رابط گرافیکی خود بسیار حساس هستند. 3cx برای استفاده آسان مشتری نهایی که احتمالا هم دانش کافی از سیستم‌های تلفنی نخواهد داشت منو کاربری آسانی برای تنظیمات تماس‌های ورودی و خروجی قرار داده است. با این حال هر نوع سناریو‌ای که برای تماس‌های ورودی و خروجی سازمان در نظر بگیرید بسیار آسان‌تر از آنچیزی که فکر می‌کنید در اختیار خواهید داشت.

اما مورد مهم‌تر که به اشتباه به سیستم تلفنی 3cx ربط داده‌اند و به عنوان نقطه ضعف سیستم تلفنی 3cx یاد می‌کنند محدودیت در تعریف تعداد ترانک‌های خروجی است که چنین چیزی صحت نداشته و شما می‌توانید به تعداد مورد نیاز قوانین تماس خروجی را تعریف کنید.

اهم امکاناتی که در این بخش خواهید داشت :

  • تنظیمات تماس ورودی بر اساس شماره تماس گیرنده
  • تنظیمات تماس ورودی بر اساس ساعات کاری عمومی شرکت
  • تنظیمات تماس ورودی بر اساس ساعات کاری اختصاصی
  • تنظیمات تماس ورودی به صورت ترکیبی ساعات کاری و شماره تماس گیرنده
  • تنظمیات تماس خروجی بر اساس پیش شماره دریافتی از کاربر
  • تنظیمات تماس خروجی بر اساس شماره داخلی کاربر
  • تنظیمات تماس خروجی بر اساس طول شماره
  • تنظیمات تماس خروجی به صورت ترکیبی موارد فوق
  • تنظیم اضافه کردن عدد خاص به شماره خروجی
  • تنظیم حذف کردن عددی خاص از شماره خروجی

شبهه پنجم : بخش تلفن گویا – منشی تلفنی – تنظیمات پیشرفته‌ای ندارد.

پیشتر نیز اشاره کردیم که 3cx سعی دارد در نگاه اول محیطی ساده را در اختیار کاربر اولیه قرار دهد. بنابراین سادگی به معنای ناکارآمدی نیست که بالعکس. به طور کلی در این بخش امکانات زیر را خواهید داشت :

  • بخش‌بندی واحدها به صورت ساده و درختی
  • تنظیم مسیر در صورت عدم انتخاب منو توسط کاربر
  • تنظیم مسیر در صورت انتخاب اشتباه توسط کاربر
  • تنظیم مسیر بر اساس DID به صورت مستقیم
  • تنظیم مقدار زمان انتظار برای دریافت DTMF
  • تنظیم زمان بیدارباش ( برای تماس اتوماتیک در یک زمان مشخص )
  • تنظیم قابلیت فعال / غیرفعالسازی دریافت DTMF چند هجایی
  • ارسال به سمت سرور پاسخگویی اتوماتیک بر اساس پارامترهای مختلف

شبهه ششم : بخش صف انتظار سیستم‌های تلفنی متن باز بر پایه استریسک ( freepbx، Issabel  ) کامل‌تر از 3cx  است!!!

اطلاعات تماس با هرنفر در 3cx

اگر از من بخواهند دو بخش قدرتمند سیستم تلفنی 3cx را نام ببرم قطعا انتخاب اولم بخش صف پاسخگویی آن خواهد بود.  یکی از بهترین و پرقدرت‌ترین صفوف پاسخگویی که در سیستم‌های تلفنی سراغ دارم.. این بخش وقتی با بخش گزارش‌گیری حرفه‌ای سیستم تلفنی 3cx یکپارچه می‌شود امکانات بی‌نظیری را برای هر مدیر سیستمی ارائه می‌کند. باهم نگاهی داشته باشیم به امکانات سیستم تلفنی 3cx  در بخش صف پاسخگویی :

  • استراتژی بسیار متنوع برای نحوه هدایت تماس به اپراتورها
  • تنظیم تایم زنگ خوردن داخلی هر اپراتور
  • هدایت مستقیم تماس به صف بر اساس DID
  • مدیریت تماس در صورت گذر از یک زمان مشخص
  • تعیین موزیک انتظار مختلف برای صف‌های تماس
  • پخش یک پیام مشخص قبل یا حین اتصال به اپراتور
  • اعلان وضعیت صف برای تماس گیرنده و نوبت‌دهی به وی
  • قابلیت برنامه نویسی بر روی صف برای اجرای هر نوع سناریوی دلخواه
  • قابلیت ایجاد لینک برای وب کنفرانس مختص همان صف
  • صفوف داینامیک به اینصورت که اپراتورها برای حضور در صف از محیط مدیریتی شخصی یا با وارد کردن کد مشخص شده وارد صف می‌شوند
  • قابلیت اجرای درخواست تماس اتوماتیک به دو صورت دستی و اتوماتیک
  • تعریف زمان فاصله بین اتصال دو تماس با یک اپراتور
  • تعریف حداکثر تعداد نفراتی که می‌توانند در صف باشند
  • اولویت‌دهی به صف
  • تعیین زمان اولتیماتوم تعهد پاسخگویی به مشتری
  • ارائه امکان جلوگیری از ضبط تماس یا درخواست ضبط تماس توسط تماس گیرنده
  • امکان بازگردانی آما صف به حالت اولیه به صورت روزانه هفتگی و ماهانه
  • امکان تعریف مدیر صف برای دریافت هشدارهای زیر از طریق ایمیل :
  • گذر از تعهد زمانی
  • هشدار درخواست تماس موفق
  • هشدار عدم پاسخگویی به تماسی در صف
  • هشدار درخواست تماس ناموفق

فقط قابلیت درخواست تماس اتوماتیک در صف با استفاده از ماژول تجاری queues pro در سیستم تلفنی freepbx با قیمت 250 دلار به صورت لایسنس سالیانه ارائه می‌گردد.

 4. مزایای سیستم تلفنی 3cx که در سیستم‌های دیگر ندارید  :

تلفن نرم افزاری یکپارچه:

برای تمامی سیستم‌های عامل ویندوز، مکنتاش، آندروید، آی او اس دارای تلفن نرم افزاری اختصاصی 3cx است که از سیستم تونلینگ اختصاصی بهره‌مند است

سرویس چت آنلاین:

یکی از جدیدترین امکانات راهکار ارتباطی 3cx ارائه قابلیت استفاده از سرویس چت آنلاین برای ارتباط با مشتریان از طریق وبسایت به صورت متنی و صوتی است.

تلفن تحت وب :

تنها سیستم تلفنی که به صورت رایگان تلفن نرم افزاری تحت وب را ارائه می‌کند.

برای آشنایی کامل‌تر مقاله “ تلفن تحت وب قابلیت استثنایی سیستم تلفنی 3cx در نسخه 15.5 ” را مطالعه کنید

قابلیت Click2Call :

با استفاده از این بخش تمامی شماره‌هایی که در وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنید با یک کلیک شماره‌گیری خواهند شد.

برای آشنایی کامل‌تر مقاله “افزونه click2call به همراه آموزش استفاده از آن ” را مطالعه کنید

قابلیت CTI :

با این امکان تلفن سخت افزاری خود را مدیریت کنید.

برای آشنایی کامل تر مقاله “  CTI چیست و سیستم تلفنی 3cx چگونه ارایه می‌کند؟” را مطالعه کنید

افزونه تماس با ما :

اگر برای کسب‌و‌کارتان وب‌سایت دارید، به سادگی و بدون هزینه می‌توانید بازدید کنندگان سایت را به تماس تلفنی دعوت کنید. کاربر شما نیاز به نصب هیچ افزونه‌ای ندارد.

ویدیو کنفرانس – کلاس مجازی :

براحتی و بدون سختی‌های سیستم‌های ویدیو کنفرانس یا کلاس مجازی تشکیل دهید.

برای آشنایی کامل‌تر مقاله “ویدیو کنفرانس 3cx و معرفی امکانات این سیستم ” را مطالعه کنید

ارتباط با نرم افزار CRM :

سیستم تلفنی 3cx با بیش از 20 سی آر ام مختلف براحتی و با چند کلیک ساده یکپارچه می‌شود. شما برای استفاده از این بخش در صورت استفاده از نسخه Pro نیاز به پرداخت هزینه‌ی جداگانه ندارید. این امکان بی‌نظیر به شما کمک خواهد کرد تا نرخ تبدیل تماس به مشتری را به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش دهید. حتی در صورت عدم استفاده از نسخه‌های تجاری سیستم تلفنی 3cx بدون نیاز به یک خط کدنویسی، این سیستم در نسخه رایگان دو متغیر شماره تماس گیرنده و نام تماس گیرنده را می‌تواند در یک Url به سمت سرویس سی آر ام دلخواه شما هدایت کند.

شرکت سنگوما با ارائه ماژول CRM با هزینه لایسنس سالانه 125 دلار، سیستم تلفنی freepbx را فقط با شش نوع سی آر ام یکپارچه می‌کند.

گزارش‌گیری حرفه‌ای :

گزارشگیری در سیستم تلفنی 3cx

یکی از کامل‌ترین بخش‌های سیستم تلفنی گزارش‌گیری‌های حرفه‌ای علی الخصوص برای مراکز تماس و کسب‌وکارهایی که فروش یا خدمات پشتیبانی آن‌ها مستقیما با تلفن در ارتباط می‌باشد. در این بخش گزارش‌های زیر را می‌توانید به صورت ساعتی روزانه هفتگی و ماهانه دریافت کنید :

  • آمار تماس هر داخلی
  • هزینه تماس‌ها بر اساس داخلی
  • هزینه تماس‌ها بر اساس نوع تماس
  • آمار کلی صفوف پاسخگویی شما ‌به همراه داخلی
  • آمار گروهی صفوف پاسخگویی
  • آمار تماس از دست رفته در صفوف پاسخگویی
  • تماس‌های پاسخ داده شده بر اساس میانگین زمان پاسخگویی
  • آمار جزء به جزء از صفوف پاسخگویی ( درصد پاسخگویی – زمان زنگ خوردن پیش از پاسخگویی – زمان پاسخگویی و … )
  • نمودار تماس‌های پاسخ داده شده در صف
  • نمودار تماس‌های پاسخ داده نشده در صف
  • نمودار تماس‌های پاسخ داده شده / پاسخ داده نشده در صف
  • آمار درخواست تماس با مشتری در صف
  • آمار درخواست تماس ناموفق در صف
  • آمار اپراتور‌های حاضر در صف
  • تاریخ ورود و خروج اپراتورها در صف
  • نمودار عملکرد هر کاربر
  • نمودار نحوه توزیع تماس
  • آمار کلی SLA تعریف شده در صفوف
  • آمار تعداد تماس عبور کرده از SLA تعیین شده
  • آمار وضعیت ترانک‌ها در سیستم

شرکت سنگوما با ارائه ماژول Queue reports با هزینه لایسنس سالانه 395 دلار، سیستم تلفنی freepbx را مجهز به برخی از گزارش‌گیری‌های فوق می‌کند.

سرویس هتل :

با این سرویس می‌توان نرم افزار مدیریت مرکز هتل را به سیستم تلفنی 3cx‌ متصل کرد و پیام‌های اتوماتیک به اتاق‌ها همانند پیام بیدارباش و … اجرا کرد.

نرم افزار CFD :

با این نرم افزار به صورت DRAG/DROP هر نوع برنامه‌ای را که می‌خواهید براحتی آماده کنید و بر روی سیستم تلفنی‌تان آنرا استفاده کنید. مورد جذاب‌تر اینکه 3cx به صورت پیش فرض چند برنامه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

5. نتیجه‌گیری :

شرکت سنگوما در تلاش است سیستم تلفنی freepbx را از محصول رایگان به محصول تجاری تبدیل کند. همانطوری که در چند نمونه به صورت مصداقی اشاره شد. امکاناتی که به صورت پیش‌فرض در سیستم تلفنی 3cx ارائه می‌‌شود این شرکت با هزینه‌های بالا به صورت پلاگین و ماژول ارائه می‌کند

در سوی دیگر سیستم تلفنی 3cx محصولی مطمئن و کارا برای کسب‌وکارهایی است که رخدادها و ارتباطات تلفنی به همراه پایش آن و همچنین یکپارچه سازی تمامی درگاه‌های ارتباط با مشتری از اهمیت بسزایی در پیشبرد کسب‌وکار دارد.

شرکت 3cx با ارائه بروزرسانی‌های متعدد در طی سال، این اطمینان را به استفاده کنندگان از این راهکار ارتباطی می‌دهد تا همواره از جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی با برترین کیفیت بهره‌مند شوند. اگر نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد راهکارهای ارتباطی دارید می‌توانید با یکی از راه‌های ارتباطی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نویسنده‌: مجتبی دوچرخه ساز

استفاده از مطلب با ذکر منبع بلامانع است.